Witamy na stronie Poradni Progresso Radzymin
ul. Paderewskiego 4, Radzymin
pn.-pt. 8:00 - 19:00
Zadzwoń: 575-824-334

Diagnoza logopedyczna – neurologopedyczna

Diagnoza logopedyczna/neurologopedyczna

Jeśli zastanawiasz się czy rozwój mowy Twojego dziecka jest prawidłowy lub obserwujesz, że dzieci w podobnym wieku mówią poprawniej, to zapraszamy na diagnozę logopedyczną/neurologopedyczną

Wady wymowy mogą być spowodowane różnymi przyczynami, np.:

  • nieprawidłowościami w budowie narządów mowy: języka, podniebienia, krzywy zgryz, krzywa przegroda nosowa,
  • obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym w obrębie jamy ustnej (np. warg czy języka),
  • niewłaściwą pracą narządów artykulacyjnych  mimo braku  nieprawidłowości w ich budowie,
  • wadami słuchu.

Wada wymowy sama nie ustąpi, przeciwnie- zwlekanie z rozpoczęciem terapii logopedycznej, spowoduje utrwalanie się nieprawidłowych nawyków.  Co więcej, pewne rodzaje wad wymowy mogą także niekorzystnie wpływać na naukę czytania i pisania. Dlatego też warto zdiagnozować i wyeliminować wszelkie nieprawidłowości w mowie  w naszym gabinecie logopedycznym.

Diagnoza logopedyczna/neurologopedyczna obejmuje:
  • dokładny wywiad logopedyczny z rodzicami (ważne będzie tutaj przypomnienie sobie przez rodziców istotnych faktów dotyczących okresu ciąży, porodu, a także okresu od urodzenia, aż po obecną chwilę życia dziecka),
  • ocenę rozumienia mowy,
  • ocenę nadawania mowy (m. in. znajomości nazw przedmiotów, czynności, cech, używania form gramatycznych, tempa, płynności i zrozumiałości mowy, ocenę fonacji oraz oddychania podczas mówienia),
  • ocenę budowy aparatu artykulacyjnego dziecka (m. in. zgryzu, budowę języka, budowę podniebienia miękkiego i twardego),
  • ocenę sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • ocenę czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego (odgryzanie, żucie, połykanie i oddychanie),
  • ocenę słuchu fonematycznego,
  • ocenę kinestezji artykulacyjnej,
  • ocenę artykulacji.
Odwiedź z dzieckiem naszą poradnię jeśli:
  • w wieku dwóch lat mówi bardzo mało lub bardzo niewyraźnie („po swojemu”), nie łączy wyrazów w pierwsze proste zdania, nie wykonuje poleceń,
  • w wieku pięciu lat sepleni, zamienia wiele głosek, nie wymawia prawidłowo sz ż cz dż, s z c dz, ś ź ć dź,
  • w wieku sześciu lat nie wymawia r,
  • dziecko nie mówi płynnie, zacina się, jąka się, powtarza pierwszą lub ostatnią sylabę w wyrazach
  • dziecko mówiło i nagle zamilkło,
  • wydaje Ci się, że dziecko nie słyszy, mówi bardzo głośno, często krzyczy